متقاضیان نهضت ملی مسکن باید هر ۲ ماه ۴۰ میلیون واریز کنند دو روی بازار سهام امروز | گزارش وضعیت بورس (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) | ادامه ریزش قیمت در بازار منتظر سود مرحله سوم سهام عدالت باشید | + زمان واریز خاندوزی خبر داد: پرداخت ۱۱۷ همت تسهیلات بدون‌ضامن طی ۲ سال گذشته چرا مصرف برق کولر گازی بالاست؟ | قبض برق دومیلیون‌تومانی در صورت استفاده از کولر گازی آسیب سلامت روان در پی نبود امنیت شغلی بررسی فایل‌های اجاره ملک در مطهری شمالی مشهد | تجمع خانه‌های ویلایی در این منطقه + جدول (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) ظرفیت یک میلیون دلاری صادرات فرش ماشینی ۹۵ درصد قراردادهای کار موقت هستند | اجرای مصوبه تعیین سقف ۴ سال برای قراردادهای موقت  افشای لیست ارزبگیران توسط گمرک قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (شنبه، ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) کمبود فصلی لوازم یدکی در بازار حباب سکه در اولین روز هفته، کاهشی یا افزایشی؟ (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازار سیاه لاستیک خودرو از بین می‌رود | تقاضا برای خرید کاهشی شد ریزش گسترده قیمت‌ها در بازار خودرو | آخرین قیمت سمند، دنا، ساینا، شاهین و کوییک (شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‌خودرو در بازار امروز | بازار آرام گرفت (۸ اردیبهشت ۱۴۰۳) برنامه وزارت صمت برای جهش در تولید خودرو سیگنال مثبت بانک مرکزی به بورس + جدول بورس تهران هشتمین بازار سهامی خاورمیانه شد! + نمودار دردسرهای کارگران تمامی ندارد | نبود امنیت شغلی حتی برای کارگران ماهر برخورد قاطع با کم‌فروشی نانوایان در مشهد دو کارگزاری جدید مجوز فعالیت گرفتند | کارگزاری‌های مجاز را چگونه تشخیص دهیم؟ (۷ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشترکان خوش‌مصرف برق، خودرو جایزه می‌گیرند
سرخط خبرها

خانه تکانی چند؟ | نگاهی به هزینه های نظافت خانه در آستانه نوروز

  • کد خبر: ۱۰۰۹۱۹
  • ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۰
خانه تکانی چند؟ | نگاهی به هزینه های نظافت خانه در آستانه نوروز
شاید بخش مهم هزینه‌های خانه تکانی شب عید مربوط به شست وشوی قالی، پرده، لحاف و مبلمان باشد؛ کار‌هایی که اغلب خودمان به تنهایی از پس آن برنمی آییم یا امکانات لازم برای انجامشان را نداریم.

مسعود سلطانی | شهرآرانیوز؛ خانه تکانی شب عید درکنار تمام جنبه‌های خاطره آمیزی که دارد، با واقعیت‌های زندگی روزمره حسابی گره خورده است. در گذشته برای خانه تکانی، تکیه بر همت اعضای خانواده کافی بود. اکنون، اما قصه کاملا فرق کرده است. خانه‌ها آپارتمانی شده است و دیگر امکان شستن فرش داخل حیاط خانه فراهم نیست و البته تعداد اعضای خانوار هم کم شده است و عملا نیروی کمکی دراختیار عاملان اصلی خانه تکانی نیست. بماند که با تنوع محصولات شوینده و بهداشتی، سبد‌های خرید شوینده‌ها نیز سنگین‌تر شده است. همین شرایط باعث شده است در روز‌های پایانی سال، بازار کار شرکت‌هایی که به نظافتی معروف هستند، حسابی رونق بگیرد و البته بخش شوینده‌ها نیز در قفسه‌های فروشگاه‌ها پروپیمان‌تر شود.

بررسی قیمت‌ها در بازار نشان می‌دهد تمیزکننده‌های سطوح از ۲۹هزار تومان تا ۱۲۴هزار تومان ارزش دارند. برای خرید شوینده فرش و مبل، دست کم باید ۳۵هزار تومان خرج کنید. البته اگر بخواهید آن نوعی را بخرید که محافظ الیاف است، باید ۳۷۰هزار تومان هزینه کنید. قیمت شیشه شور‌ها هم از ۱۷هزار تومان شروع می‌شود و به ۶۵هزار تومان در نمونه‌های ضدبخار می‌رسد. اگر هم بخواهید از شرکت‌های خدماتی برای تمیز کردن خانه کمک بگیرید، قیمت‌ها به طور متوسط از ۲۰۰هزار تومان تا ۵۰۰هزار تومان متغیر است.

هزینه تمیزکاری

شاید بخش مهم هزینه‌های خانه تکانی شب عید مربوط به شست وشوی قالی، پرده، لحاف و مبلمان باشد؛ کار‌هایی که اغلب خودمان به تنهایی از پس آن برنمی آییم یا امکانات لازم برای انجامشان را نداریم. در این باره خبری که شاید خیلی به مذاقتان خوش نیاید، این است که به تازگی نرخ شست وشوی قالی ۳۹/۵ درصد افزایش پیدا کرده است و براساس نرخ مصوب باید برای شستن هرمتر قالی ۱۲ هزارو ۵۰۰ تومان کنار بگذارید. بر این اساس، شستن قالی سه درچهاری که معمولا در همه خانه‌ها پیدا می‌شود، ۱۵۰ هزار تومان هزینه برمی دارد.

شستن مبلمان در آپارتمان خودتان با دستگاه‌های مخصوص و خشک کردن آن نیز به ازای هرنفر ۳۰ هزار تومان هزینه دارد. این یعنی اگر مبلمان هفت نفره دارید، باید ۲۱۰ هزار تومان برای شست وشوی آن هزینه کنید. فهرست قیمت خشکشویی‌ها نیز در مقایسه با سال‌های گذشته شاید کمی شوکه تان کند. شستن روفرشی ۱۲ متری حداقل ۶۰ هزار تومان هزینه دارد. پتوی تک نفره ۳۰ هزار تومان، پتوی دونفره ۳۵ هزار تومان، پرده متری ۵ هزار تومان و نصب هر ۳ متر پرده، ۳۰ هزار تومان خرج برمی دارد.

تا اینجای کار با یک حساب وکتاب سرانگشتی حتما متوجه شده اید که اگر در فهرست شست وشوهایتان ۲ قالی ۱۲ متری، یک دست مبل هفت نفره، همین طور ۲ روفرشی، ۴ تخته پتو و ۶ متر پرده داشته باشید، باید حداقل ۸۵۰ هزار تومان هزینه کنید. البته این قیمت‌ها اگرچه معمولا از نرخ اتحادیه پیروی می‌کند، بسته به منطقه‌ای که در آن سکونت دارید، متغیر و ممکن است کمتر یا بیشتر شود.

نیروی نظافت چی از ۲۰۰هزار تومان

برای اینکه در خانه تکانی دست تنها نباشید، می‌توانید به سراغ نیرو‌های کمکی بروید که در زمان تعیین شده به خانه شما می‌آیند تا در نظافت خانه کمکتان کنند. البته برای روز‌های نزدیک به نوروز به سختی می‌شود کسی را پیدا کرد که وقت خالی داشته باشد. براساس قیمت‌هایی که در نرم افزار‌های مرتبط درج شده است، اگر برای یک کار هشت ساعته درخواست نیروی آقا بدهید، هزینه آن ۲۸۰هزار تومان می‌شود و اگر برای یک کار شش ساعته سفارش همین نیرو را بدهید، ۲۴۰هزار تومان برایتان آب می‌خورد.

برای برخی مناطق به دلیل سختی رفت وآمد بین ۲۰ تا ۳۰هزار تومان هزینه ایاب وذهاب اضافه می‌شود. هزینه برای نیرو‌های خانم بیشتر است. یک نیروی خانم برای شش ساعت کار ۲۷۰هزار تومان می‌گیرد و هشت ساعت کار را با ۳۲۰ هزار تومان انجام می‌دهد. اگر خانه شما بزرگ است و ساعت بیشتری نیاز دارید، نیروی آقا برای ۱۰ساعت کار، ۳۲۰هزار تومان و نیروی خانم برای همین میزان زمان، ۳۷۰هزار تومان پول می‌گیرد.

اگر بخواهید از شرکت‌های فعال در این حوزه نیرو بگیرید، قیمت‌ها با نرخ استارت آپ‌های فعال در این حوزه مشابه است و از ۲۰۰هزار تومان برای شش ساعت شروع می‌شود و تا ۴۰۰هزار تومان باتوجه به زمانی که نیرو‌ها در خانه شما مشغول به کار هستند، افزایش می‌یابد؛ البته این روز‌ها برخی نیرو‌های آزاد، هزینه رفت وآمد خود با اسنپ را هم جداگانه می‌گیرند که چیزی حدود ۱۰۰هزار تومان تمام می‌شود.

هزینه قرص ماشین ظرفشویی

شستن تمام ظروف حتی آن‌هایی که هیچ وقت قصد استفاده از آن‌ها را ندارید، جزو رسوم خانه تکانی است. دم عید خانم‌ها ظرف‌های جهیزیه‌ای را که از مادربزرگشان هدیه گرفته اند، از کمد بیرون می‌آورند تا بعد از یک سال بشویند و دوباره به دل کمد بسپارند. اگر از کسانی باشید که ماشین ظرفشویی استفاده می‌کنند، برای خرید یک بسته صدعددی قرص ماشین ظرفشویی با برند‌های رایج در بازار باید حدودا ۴۵۰هزار تومان بپردازید. البته باتوجه به نوع بسته و تعداد قرص‌های داخل آن که از ۱۱۵ تا ۲۴ عدد در بازار موجود است، این رقم بین ۷۹۵ هزار تومان در نوع آلمانی آن تا ۹۹ هزار تومان در مارک‌های ایرانی متنوع است.

ژل ماشین ظرفشویی با حجم ۴۵۰میلی لیتر حدودا ۱۴۵هزار تومان قیمت دارد و اگر پودرش را بخواهید، باید ۷۸هزارتومان بپردازید. نمک ماشین ظرفشویی را هم به قیمت ۹۵هزار تومان می‌توانید پیدا کنید. اما برای شست وشوی دستی ظروف، پیشنهاد‌های دیگری وجود دارد. مایع ظرفشویی با حجم ۳ هزارو ۷۵۰ لیتر حدودا ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد و یک لیتری آن نیز بسته به برند در محدوده ۲۹هزار تومان قابل خرید است.

شوینده جات کاربردی، چند؟

اسپری چندمنظوره سیف را باید ۴۷هزارو۵۰۰تومان بخرید. این اسپری ۷۵۰گرم وزن دارد. اسپری چربی زدا با حجم ۵۰۰گرمی، ۲۸ هزارو ۹۰۰ تومان فروخته می‌شود. قیمت تمیزکننده شیرآلات و سینک هم ۴۷هزار تومان است که ۲۵۰میلی لیتر حجم دارد. جرم گیر و براق کننده شیرآلات با حجم ۱۰۰میلی لیتر، ۵۳هزارتومان است. اسپری همه کاره لکه بر ۷۰۰میلی لیتری نیز ۸۳هزار تومان به فروش می‌رسد.

برای اینکه بتوانید فرش و مبل را بدون نیاز به قالیشویی‌ها بشویید، می‌توانید از اسپری‌ها و شوینده‌های تمیز کننده استفاده کنید. کار با این مواد شوینده، سخت نیست. کافی است با دستورالعمل داخل شوینده‌ها جلو بروید. اسپری شوینده منسوجات و فرش را می‌شود با ۹۰هزار تومان خرید. نرخ ژل لکه بر فرش و مبل ۲۵۰میلی لیتری، ۵۱هزارو۵۷۰تومان است. شامپوفرش ۴۰۰میلی لیتری را هم می‌توانید به قیمت ۳۵هزار تومان در بازار پیدا کنید.

شستن شیشه‌ها هم راه و روش خود را دارد. اسپری‌های شیشه پاک کن به شما کمک می‌کنند تا آسان‌تر شیشه‌ها را پاک کنید. البته اگر تعداد زیادی پنجره دارید، باید سراغ اسپری‌هایی با حجم بیشتر بروید. قیمت شیشه پاک کن نیم لیتری، ۱۸هزارو۸۰۰تومان است. اگر بخواهید به سراغ مدل‌های چهارلیتری بروید، قیمت آن‌ها ۷۶هزار تومان است.

یک لیتر از مایع ضدعفونی کننده سطوح پارس الکل ۴۰هزار تومان قیمت دارد، ولی اگر بخواهید یک مایع ضدعفونی کننده چهارلیتری بخرید، باید ۶۰هزار تومان بپردازید. شستن لباس و پارچه و پرده از دیگر کار‌هایی است که در خانه تکانی گریزی از آن نیست. یک پودر ماشین لباسشویی چهارکیلویی را باید ۱۰۱هزارو۴۰۰تومان خرید.

مایع رنگین شوی با وزن ۲ کیلوو۷۰۰گرم نیز ۹۵هزارو۵۸۰تومان قیمت دارد و نمونه‌های دیگر آن را باید ۷۹هزارو۸۵۰تومان خرید. قیمت مشکین شوی ۲ کیلوو۷۰۰گرمی،  ۸۵هزارو۵۰۰تومان است و برای خرید مایع لباسشویی ۲ کیلوو۷۰۰گرمی هم باید ۱۱۰هزارو۹۰۰تومان بپردازید. در کنار این ها، جرم گیر ماشین لباسشویی با برند خارجی ۵۵هزار تومان قیمت دارد.

با این حساب طبق بررسی‌های شهرآرانیوز، اگر شما هم طبق فهرست بالا قصد شست‌وشوی قالی، پرده، پتو و مبلمان خانه‌تان را دارید و همچنین برای هشت ساعت کار یک نیرو استخدام کنید و درکنار این‌ها، یک سبد از لوازم شوینده شامل اسپری چندمنظوره، شیشه‌پاک‌کن، محلول ضدعفونی، پودر ماشین لباسشویی چهارکیلویی و قرص ماشین ظرفشویی داشته باشید، باید حدود یک‌میلیون‌و ۷۰۰ هزار تا ۲ میلیون تومان هزینه کنید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->